De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Faculteiten die te groot zijn voor het rekenmachientje

Een bakker had nog 5026 g bloem in een pot. Hij kocht een zak bloem met een gewicht van 4157 g. Hij deed wat bloem uit de zak bij de hoeveelheid bloem in de pot. Het gewicht aan de bloem in de pot was toen gelijk aan 2 keer het gewicht van de resterende bloem in de zak. Hoeveel gram bloem bevat de zak uiteindelijk nog?

Ik begrijp dit helemaal niet. Hoe reken je dat uit?
Ze willen dat ik een strookmodel gebruik en dat snap ik ook niet.

Antwoord

Ik zou zeggen dat als je voor 'wat bloem' nu 's $x$ neemt. Dan bevat de pot $5026+x$ gram bloem en in de zak zit dan $4157-x$ gram. Je weet dan ook nog:

$5026 + x = 2·(4157 - x)$

...en dat is een vergelijking. Als je die oplost dan weet je $x$ en dan weet je ook hoeveel er nog in de zak zit.

Zou dat lukken?

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Telproblemen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024